Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?
06.11.2022 /
czytano: 1213 razy
 |
|
|
We współczesnym marketingu zasadnicze znaczenie ma pozycjonowanie stron internetowych, w angielskim skrócie SEO (search engine optimization).
Potencjalni klienci przyzwyczajeni są do wyszukiwania ofert w Google. Wpisują odpowiednie słowa kluczowe i natychmiast wyszukiwarka eksponuje kilka ofert, a wybierane są zwykle pierwsze od góry. Ten nawyk klientów zmusza do przykładania nadzwyczajnej wagi do dbałości o eksponowanie oferty firmy na najwyższych miejscach, a najlepiej na pierwszym miejscu, nad konkurencyjnymi ofertami. |
REKLAMA
Pozycjonowanie to część strategii marketingowej polegającej na zwiększaniu widoczności strony internetowej, dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym w organicznych wynikach najbardziej popularnej wyszukiwarki Google. Celem pozycjonowania jest zwiększanie ruchu na stronie internetowej, a to przekłada się na rozpoznawalność marki, stałe pozyskiwanie zainteresowania klientów i w ostatecznym rezultacie zapewnia rosnącą sprzedaż towarów lub usług oferowanych przez firmę na stronie www.
Użytkownicy wpisują słowo kluczowe jakie ich interesuje, po czym wyszukiwarka Google pokazuje w wynikach wyszukiwania strony internetowe identyfikowane jako pasujące do wpisanego zapytania – słowa kluczowego. Wyszukiwarka ma za zadanie polecać użytkownikom strony internetowe, które będą zawierały adekwatne informacje. Wyszukiwarka sprawdza w tym wypadku bezpieczeństwo, szybkość ładowania strony internetowej, ale też użyteczność danej strony tzw. UX. Ocena tego, czy witryna zasługuje na określoną pozycje polega na badaniu strony internetowej przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google.
Na pierwszych miejscach znajdują się więc strony www, które mają prawidłowo zoptymalizowany kod źródłowy strony dla robotów Google, ale jednocześnie odpowiadają na wyszukiwanie użytkowników. Pozycjonowanie jest obecnie koniecznością dla każdego właściciela strony internetowej, który chce aby jego strona www była popularna. Miejsce, na którym pokaże się strona internetowa, zależy przede wszystkim od optymalizacji technicznej i treści tej strony, ale też doboru fraz kluczowych i różnym działaniom specjalistów pozycjonowania stron internetowych, które spowodują, że będzie ona wysoko pozycjonowana na słowa kluczowe.
W pozycjonowaniu wyróżnia się metodę off-site i on-site – czyli czynności wykonywane na stronie internetowej i czynności wykonywane poza stroną internetową. Można wskazać kilka podstawowych czynników, które wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce, są to: struktura strony www, poprawność kodu źródłowego witryny internetowej, linkowanie czyli ilość i jakość stron, które posiadają linki do nasze strony internetowej, content czyli treść na stronie internetowej, optymalizacja techniczna strony www w kontekście SEO.
Strategię pozycjonowania przygotowuje się w oparciu o szczegółowy audyt SEO, budżet klienta oraz jego oczekiwania. Ustala się zakres prac w wspomnianych wcześniej obszarach. Podczas tworzenia strategii pozycjonowania mogą współpracować ze sobą specjaliści z różnych dziedzin choć często zdarza się, że strategia wykonywana jest przez jedną osobę tzw. pozycjonera. Ustala się również zakres prac off-site i co ważne budżet na pozyckiwanie linków.
Pozycjonowanie stron opiera się na tworzeniu i optymalizacji contentu. Współcześnie w tym celu wykorzystuje się liczne narzędzia typu surferseo, senuto, co często przekłada się na gigantyczne ilości tworzonego teksu nawet w błahych tematach. Uważa się, że content nie powinien być zduplikowany ani też skopiowany z innych witryn ale w praktyce zdarza się, że strony z kopiowaną treścią i niskim współczynniku unikalności zajmują wysokie pozycje. Istotne jest odpowiednie skonstruowanie tekstu w zależności od ilości podstron, charakteru witryny internetowej, a także tematyki i rodzaju podstron. Uzupełnianie strony contentem SEO przebiega stopniowo i powinno być wykonywane systematycznie. Nie można zapomnieć o zaplanowaniu fraz kluczowych i określeniu nagłówków, które muszą wystąpić w pozycjonowanym tekście. Dobrze gdy nasz content jest sprawdzany przez dwie osoby pod kątem merytorycznym, językowym i gramatycznym.
Pozycjonowanie stron internetowych jest złożone z wielu działań, które mają na celu zwiększenie widoczności witryny internetowej na konkretne wcześniej wybrane frazy kluczowe. Dlatego właśnie jako pierwsze wykonuje się trzy działania. Pierwsze to audyt SEO, drugie to wybór słów kluczowych, a trzecie to analiza konkurencji. Taki podstawowy audyt pozwala przeanalizować poziom optymalizacji, wskazać błędy i ustalić potencjał pozycjonowanej witryny internetowej.
Natomiast wybór słów kluczowych ma największe znaczenie w procesie planowania pozycjonowania i tworzenia contentu. Wykonany źle spowoduje, że witryna internetowa będzie pozycjonowana na frazy, które nie przyniosą zamierzonego rezultatu. Słowa kluczowe, które będą pozycjonowane dobiera się pod względem dziedziny i tematyki strony internetowej oraz oczekiwania dotyczące pojawiających się wyników, frazy wpisywane w Google najczęściej oraz poziom ich konkurencyjności.
Specjaliści znanej łódzkiej agencji marketingu internetowego Funky Media optymalizują stronę internetową firmy, a dokładnie jej kod źródłowy dopracowując jego strukturę, nawigację, dostosowuje do wytycznych google i ich roboty – w tym celu tworzy się nagłówki, meta opisy, a także poprawia inne elementy techniczne strony.
Kolejnymi krokami pozycjonowania są działania na stronie internetowej są nimi planowanie i tworzenie contentu – treści zoptymalizowanej na potrzeby SEO, optymalizacja nowych i bieżących elementów strony internetowej, pozycjonowanie grafik i materiałów wideo oraz wiele innych drobnych czynności. Istotne jest również pozycjonowanie off-site, i polega ono na pozyskiwaniu linków przychodzących, kierujących do naszej strony o wysokiej wartości.
Do oceny wartości linków pozycjonujących można użyć sprawdzonych narzędzi typu ahrefs lub semruch, ale samo doświadczenie pozycjonera i testy dają najlepsze rezultaty. Odpowiedni profil linków może sprawić, że algorytm Google zaliczy naszą stronę do stron wartościowych i przyczyni się do pojawienia jej wysoko w indeksie na dane słowo kluczowe.
Skuteczność działań związanych z pozycjonowaniem jest uzależniona od wiedzy i znajomości mechanizmów wpływających na wiarygodność, czytelność oraz widoczność strony internetowej specjalisty wykonującego pozycjonowanie. Czynności związane z pozycjonowaniem sprowadzają do tego aby, by uzyskać jak najwyższą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli zadba się o treść i zastosuje odpowiednie działania marketingowe, to przyszły klient wykona także oczekiwane przez nas czynności np. dokona zakupu, przeczyta artykuł lub zapozna się z ofertą w zależności od tego co oferuje strona internetowa firmy.
Optymalizacja SEO strony www
obejmuje wszelkie zabiegi, które pomogą osiągnąć jak najwyższe pozycje strony w wyszukiwarce. Google określa kryteria według, których ustala kolejność wyświetlania stron internetowych. Pomijając płatne wyniki Google Ads, które znajdują się na szczycie strony wyszukiwarki google, kolejność pozostałych pozycji tzw. organicznych jest dokładnie określana przez liczne algorytmy wyszukiwarki Google.
Kryteria działania algorytmów jest tajemnicą, Google nie udostępnia szczegółów i sposobu działania danego algorytm. Na przestrzeni lat i licznych eksperymentów poznajemy jednak wiele czynników wpływających na to, że algorytm umieszcza naszą stronę wyżej lub niżej w hierarchii wszystkich stron internetowych. Samych algorytmów jest bardzo dużo, część z nich została nazwa część jest niejawna.
SEO pozycjonowanie w Funky Media odbywa się zgodnie ze wskaźnikami jakości witryny od Google, czyli wskaźnikami EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), które bazują na trzech założeniach mających wpływać na wysoką jakość witryny – ekspertyza, autorytet i zaufanie. Specjaliści Funky Media tworząc treści na stronę www i dzieląc się z użytkownikami specjalistyczną wiedzą, kreują rozpoznawalność marki i wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Artykuły branżowe, blogowe wpisy eksperckie, czyli wartościowe i użyteczne treści budują pozycję autorytetu strony eksponującej ofertę firmy. Niezbędne jest też zaufanie, wiarygodność i dbałość o bezpieczeństwo użytkowników, szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych i e-commerce – wdrożenie certyfikatu SSL, przejrzyste informacje kontaktowe, pozytywne opinie o firmie na zewnętrznych serwisach (Google Moja Firma, fora internetowe).
Czynności związane z skutecznym pozycjonowaniem stron www można podzielić na działania przeprowadzane bezpośrednio na stronie on-site oraz po za stroną off-site. - Do procesu pozycjonowania podchodzimy kompleksowo – podkreślają specjaliści Funky Media. – Podejmujemy działania on-site i off-site.
On-site to działania podejmowane bezpośrednio na stronie internetowej z uwzględnieniem czynników rankingowych. Można do nich zaliczyć aspekty techniczne, takie jak optymalizacja kodu źródłowego strony lub struktury czy zwiększenie szybkości ładowania, czyli elementy, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka dla użytkownika. Jednak optymalizacja on-site to nie tylko ukryte w kodzie technikalia. To też elementy, które możesz od razu zauważyć na stronach internetowych – optymalizacja contentu czy publikowanie nowych treści wysokiej jakości.
Off-site to wszystkie działania, które wspierają optymalizację z zewnątrz – link building czy artykuły sponsorowane. Linki prowadzące do pozycjonowanej domeny muszą mieć wysoką jakość, a więc pochodzić ze stron o dobrej reputacji (Domain Rating), aby przynieść korzyści stronie firmy.
Specjaliści Funky Media kompleksowo podchodzą do współpracy ze zleceniodawcą i optymalizacji serwisu. W pozycjonowaniu stron www wprowadzają na stronie niezbędne zmiany optymalizacyjne: uzupełniają meta tagi, modyfikują treść, tak by zawierała pozycjonowane frazy i była atrakcyjnym źródłem informacji zarówno dla użytkownika, jak i robota Google. Działanie off-site obejmuje budowanie zróżnicowanego profilu wysokiej jakości linków prowadzących do strony internetowej. Połączenie wielu czynności i kanałów rozpowszechniania oferty firmy zapewnia skuteczne pozycjonowanie strony.
SEO, czyli pozycjonowanie stron www, to proces, który wymaga czasu, pracy i cierpliwości. Długofalowe efekty pracy nad pozycjonowaniem strony to podniesienie pozycji w wyszukiwarce Google na najbardziej istotne i charakterystyczne dla oferty firmy słowa kluczowe. Na rezultat trzeba poczekać, a zwieńczeniem skutecznego pozycjonowania jest długotrwały wzrost pozycji w organicznych, naturalnych wynikach wyszukiwania i ruchu na stronie. Efekty działań SEO, czyli wysokie pozycje, wynagradzają wysiłek włożony w pozycjonowanie. Rozbudowana, uporządkowana i bogata w wartościowe i unikalne treści strona internetowa jest po prostu lepiej widoczna.
Materiał zewnętrzny.
Lista komentarzy
Brak komentarzy