BEZPŁATNIE ORGANIZUJEMY PROMOCJĘ FIRM KAŻDEJ BRANŻY, STOWARZYSZEŃ, ARTYSTÓW - inkubator@portalpolski.pl

Jak zapobiec pogłębianiu się wady wzroku? W dobie Facebooka, Instagrama i YouTube’a coraz więcej dzieci nosi okulary

31.07.2018 / czytano: 1133 razy


Rośnie liczba dzieci z wadami wzroku, statystycznie:
1 dziecko na 10 dzieci nosi okulary. Nie są to wcale małe wady – często przekraczają -1 dioptrii.

Najważniejszy w profilaktyce wad wzroku jest czas – im wcześniej zdiagnozuje się występującą nieprawidłowość wzrokową, tym większe szanse na zniwelowanie jej (jeśli nie całkowite, to chociaż znaczne) i wejście w dorosłość bez znaczących problemów z narządem wzroku. Już od pierwszych chwil życia dziecka możesz zadbać o jego wzrok. 

Jakie wady wzroku i dolegliwości wzrokowe dominują wśród dzieci w wieku szkolnym?
 

REKLAMA



Najczęściej występuje m.in. krótkowzroczność oraz leniwe oko
 
Typowe dolegliwości u najmłodszych, to: skurcz akomodacyjny, zmęczenie oczu i bóle głowy, wynikające z problemów z oczami. Towarzyszącymi objawami mogą być również: zmęczenie (napięcie) mięśni szyi (karku) i ramion, nadpobudliwość.
 
Coraz większa liczba dzieci i młodzieży z tymi problemami trafia do gabinetów okulistycznych i ortoptycznych. Szacuje się, że co czwarty nastolatek cierpi na krótkowzroczność, a coraz więcej dzieci pomiędzy 8 – 12. rokiem życia nosi okulary korekcyjne (minusowe). Te dzieci, u których krótkowzroczność wystąpiła, z czasem noszą coraz mocniejsze okulary. Główną przyczyną tych dolegliwości jest upowszechnienie małych urządzeń elektronicznych – smartfonów, tabletów, e-czytników, laptopów z małą przekątną ekranu. 
 
Jak możesz wspomagać rozwój wzroku u dziecka?

Do 3. miesiąca: przy łóżeczku, bujance, czy przewijaku zawieś karty z biało-czarnymi wzorami. Pamiętaj, aby codziennie zmieniać plansze. Niemowlę widzi w miarę ostro na odległość 20 – 30 centymetrów, więc w wolnej chwili możesz po prostu potrzymać kartę przed dzieckiem, mówiąc przy tym do niego. Wszelkie przedmioty (kocyk, poduszka) mogą też być czarno-białe. Pomogą na pewno ćwiczenia z kartami kontrastowymi.

2 - 3. miesiąc życia: Na tym etapie przydadzą się już kolorowe (pomarańczowe, czerwone, żółte, zielone etc.) przedmioty: maskotki, piłki itd..  
 
Od 6. miesiąca: można już u dziecka ćwiczyć śledzenie poruszających się przedmiotów. 


Czy łatwo zauważyć, że dziecko ma problem z oczami?

U malucha najtrudniej wychwycić problem związany ze wzrokiem, nawet, jeśli dziecko jest nader ruchliwe albo zbyt spokojne.

Na pierwszą wizytę warto zabrać dziecko już w pierwszych miesiącach życia. Nie wszystkie gabinety diagnozują tak małe dzieci, gdyż nie dysponują przeznaczonym do tego sprzętem albo kadrą lekarzy i specjalistów.

Jednym z urządzeń, które umożliwia wykrycie wad wzroku u tak małych
   
dzieci, jest autorefraktometr z keratometrem. Za jego pomocą można diagnozować okulistycznie noworodki. Takim sprzętem dysponuje m.in. Fundacja Zobaczyć Jutro zlokalizowana w Warszawie. 
 
Listę niepokojących symptomów, które mogą świadczyć o problemie ze wzrokiem dziecka znaleźć można we wpisie:  „Oddziaływanie stresu na wzrok”. 
 
Jakie codzienne nawyki mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego widzenia?
 
Nawet jeśli nosisz okulary, to codziennie możesz zrobić coś dla swoich oczu. Zdrowe nawyki pomogą w utrzymaniu oczu w dobrej kondycji i sprawią, że będziesz cieszyć się dobrym wzrokiem do późnych lat starości.

Lista nawyków, które Twoje oczy pokochają:

 
- pij przynajmniej 1,5 litra płynów (niesłodzonych!) dziennie
 
Suche powietrze zimą (np. w klimatyzowanych i ogrzewanych pomieszczeniach: w szkole, biurze, domu itd.), wysoka temperatura i wysokie zapylenie latem powodują, że naturalny film łzowy, którego zadaniem jest nawilżanie i odżywianie powierzchni oka, "wysusza się".  Pomimo, że w okresie jesienno-zimowym odczuwasz mniejsze pragnienie niż latem, to nie zapominaj, że picie dużych ilości płynów wpływa nie tylko na "nawodnienie" organizmu, ale i oczu. To może uchronić przed wystąpieniem podrażnienia spojówek, uczucia piasku pod powiekami itd..

- wykonuj ćwiczenia gałek ocznych 
 
Regularne ćwiczenia mogą zdziałać cuda! W dodatku relaksują i niwelują napięcie mięśni gałek ocznych, a tym samym pomagają w ustąpieniu bólu głowy. Przykłady takich ćwiczeń znajdziesz we wpisie „Zmiany w wyglądzie oczu i zaburzenia widzenia”.

- używaj kropli do oczu, jeśli dużo pracujesz przy komputerze i często oglądasz telewizję

- latem noś okulary przeciwsłoneczne z filtrami UV 

- często mrugaj oczami, to wtedy wytwarza się naturalny film łzowy, który odpowiada za nawilżenie oczu 

- nie pocieraj oczu palcami, bo możesz zupełnie niechcący zatrzeć oko 

- w pomieszczeniu, w którym przebywasz, dbaj o stały napływ świeżego powietrza
 

Co może powodować dyskomfort w obrębie oczu?

Wzrasta liczba osób, które skarżą się dokuczliwe objawy: uczucie suchości, zmęczenia oraz pieczenia w obrębie oczu. Przykładowe przyczyny takiego dyskomfortu:
 
·        zwiększenie parowania łez (w pomieszczeniach silnie klimatyzowanych oraz z suchym powietrzem),

·        niedostateczna ilość mrugnięć (zwłaszcza podczas takich czynności jak: czytanie, pisanie, praca przy komputerze, prowadzenie pojazdu),

·        obecność kurzu w pokoju, parujących substancji chemicznych,

·        przebywanie w pomieszczeniu, gdzie unosi się dym papierosowy,

·        niewłaściwie dobrane sztuczne oświetlenie

·        przewlekły brak snu,

·        czytanie: w pozycji leżącej, zbyt małej czcionki na ekranie,

·        jaskrawe, migające światło.


Apelujemy o rozsądek i codzienną pielęgnację oczu – tylko profilaktyka może uchronić dorosłych i dzieci przed poważnymi chorobami wzroku. W utrzymaniu dobrego stanu wzroku bardzo ważne są regularne wizyty u lekarza okulisty (i dyplomowanego ortoptysty) oraz dieta bogata w składniki wspomagające widzenie. 
 
Jakie składniki, które wspomagają wzrok warto wprowadzić do diety dziecka?

W posiłkach uwzględnij składniki bogate w witaminę A, C, E oraz witaminy z grupy B, a zwłaszcza B1. Beta-karoten jest silnym antyoksydantem, który zwalcza wolne rodniki, uszkadzające wzrok.  Głównym źródłem aktywnych form witaminy A w organizmie jest spożywana z pokarmem pochodzenia roślinnego prowitamina A (głównie β-karoten), która znajduje się m.in. w marchwi. Prowitamina A odgrywa istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka – gdyż wchodzi w skład rodopsyny (tzw. purpury wzrokowej), światłoczułego barwnika znajdującego się w pręcikach siatkówki. Zapobiega kurzej ślepocie, osłabieniu wzroku, pomaga w leczeniu wielu chorób wzroku.
 
UWAGA!  Nie można przesadzać z ilością marchwi w diecie, gdyż rośnie w ziemi, więc może zawierać znikome ilości metali ciężkich szkodliwych dla nerek. To nie oznacza jednak, że trzeba jej się wystrzegać! 5 młodych marchewek w tygodniu na pewno nie zaszkodzi Twojemu dziecku. Najlepsze są młode marchewki i oczywiście takie, które mają rześki i lekko słodkawy posmak. Nie kupuj przeleżałych, przechowywanych w zbyt wysokiej temperaturze warzyw, gdyż mogą być po prostu nieświeże.  
 
Wzrok potrzebuje również minerałów, ważną rolę odgrywa Selen, który bierze udział w przekształcaniu witaminy A w rodopsynę – światłoczuły barwnik, który wpływa na widzenie po zmierzchu i przy słabym oświetleniu.  
 
Pij na zdrowy wzrok! Przepis na koktajl marchewkowy -  przepis na zdrowe smoothie:

Składniki: 2 marchewki i 1 duże, dojrzałe mango lub 2 brzoskwinie, 3 jabłka, 150 ml mleka kokosowego bądź krowiego (odpowiednie będzie też mleko migdałowe bądź ryżowe), 150 ml jogurtu naturalnego (niesłodzonego) i o niskiej zawartości tłuszczu, 2-3 łyżki miodu, łyżeczka kurkumy i oliwy z oliwek.
 
Obierz trzy marchewki, dwie brzoskwinie/1 mango i dwa jabłka. Usuń pestki z brzoskwiń, a z jabłek gniazda nasienne. Pokrój wszystkie składniki na mniejsze kawałki i przełóż do blendera kielichowego. Miksuj, dodając stopniowo mleko i jogurt, aż do uzyskania kremowej konsystencji. Możesz dosłodzić miodem wielokwiatowym, czy gryczanym – po prostu swoim ulubionym. Antyrakowa kurkuma doda charakteru Twojemu koktajlowi, ale nie będzie bardzo wyczuwalna. Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego zawsze dodaj do soku jakiś olej naturalny: olej z awokado, oliwę z oliwek.
 
Czy aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wpływa na poprawę wzroku?

Pośrednio tak, gdyż ekspozycja na światło dzienne w okresie wzrostu dziecka sprawia, że gałki oczne rozwijają się u dziecka prawidłowo. Należy przyzwyczajać dziecko od najmłodszych lat do uprawiania wszelkiej aktywności ruchowej. Niechaj w Waszym życiu na dobre zagoszczą: wspólne spacery do parku, lasu, czy regularne wyjścia na plac zabaw itd.. 
 
Jak sprawić, aby dziecko mniej czasu spędzało przed ekranem laptopa, telewizora?

Gdy rodzic nie ma czasu dla swojej pociechy, to bardzo często najlepszym towarzyszem dziecka w wolnym czasie staje się smartphone, czy tablet. Nie ma w tym nic dziwnego, bo to najprostszy sposób na zajęcie „czymś” malucha. Aby tego uniknąć warto zaszczepić w dziecku pasję do samodzielnej zabawy. Na rynku jest niezliczona ilość zabawek, również niedrogich, które Twoje dziecko od razu zakwalifikuje do swoich ulubionych i nie będzie chciało się z nimi rozstać. Warto wybrać się do sklepu z takim asortymentem i zrobić rozeznanie. To będą mądrze zainwestowane pieniądze! W Internecie znajdziesz również szeroki wachlarz interaktywnych i zrobionych z naturalnych surowców zabawek. 
Obecnie bardzo popularne są własnoręcznie robione zabawki. Informacje na ten temat znajdziesz na blogach parentigowych (dla rodziców) oraz na grupach w portalach tematycznych i społecznościowych. 
 
Jak można spędzać czas wolny z dzieckiem?

Bardzo dobrze jest też zaangażować się w lokalną społeczność rodziców, chociażby w Internecie, gdyż stamtąd możesz czerpać ciekawe pomysły na zabawy, gry. Organizowane są też rozmaite warsztaty dla rodziców i dzieci, prowadzone przez wykwalifikowanych trenerów. Takie zajęcia rozwijają zdolności poznawcze dziecka i umiejętność przebywania w grupie. 
 
Dlaczego należy wyznaczać dziecku godziny na korzystanie z urządzeń cyfrowych? 

Ze względu na to, że tego typu urządzenia emitują wysokoenergetyczne światło widzialne, zwane niebieskim światłem. Pomimo, że światło niebieskie samo w sobie jest zjawiskiem naturalnym – składa się na światło dzienne i utrzymuje nas w stanie czuwania, to jednocześnie przyczynia się do wzrostu nadpobudliwości u dziecka oraz niekorzystnie oddziałuje na wzrok i samopoczucie. 
 
Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego zapisz swoje dziecko na kontrolne badanie wzroku i diagnozę ortoptyczną. 

Artykuł napisany we współpracy z Fundacją Zobaczyć Jutro www.zobaczycjutro.org


 

Lista komentarzy

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Nick:
Treść:
Przepisz kod:
REKLAMA