BEZPŁATNIE ORGANIZUJEMY PROMOCJĘ FIRM KAŻDEJ BRANŻY, STOWARZYSZEŃ, ARTYSTÓW - inkubator@portalpolski.pl

Polskie wiropłatowce podbijają Europę i świat

17.11.2018 / czytano: 1019 razy

 
Na naszych oczach rozwija się technologia ultralekkich statków powietrznych. W kilku krajach, także w Polsce trwają prace nad ultralekkimi konstrukcjami, nazywanymi wiropłatowcami lub wiatrakowcami. Jednym z producentów jest Trendak, polska firma w Jaktorowie Kolonii między Grodziskiem Mazowieckim,
a Żyrardowem.
 
Jednocześnie tworzona jest infrastruktura lądowisk
i organizowane są szkolenia pilotów wiropłatowców
i operatorów dronów.

REKLAMA



W naszym kraju użytkowanych jest już około 100 takich pojazdów. Mają one coraz więcej zastosowań, oprócz użytkowania w celach biznesowych i rekreacyjnych wykorzystywane mogą być także do patrolowania rozległego terenu przez policję, straż graniczną, straż pożarną oraz znajdują zastosowania w rolnictwie, w geodezji - do skanowania i mapowania, a także wojsko interesuje się wykorzystywaniem wiropłatowców w służbach pomocniczych i w szkoleniach poligonowych, bo ich użytkowanie jest znacznie tańsze niż eksploatacja dużych śmigłowców.
 
Firma Trendak www.Trendak.eu wyprodukowała już ponad 300 takich statków powietrznych. 
– Nasze wiatrakowce latają już w 37 krajach na pięciu kontynentach – wylicza Patryk Kazimierski
z działu marketingu Trendak.  - Lista jest długa: w Afryce: Burkina Faso, w Europie: oczywiście Polska, Czechy, Słowacja, Francja, Austria, Niemcy, Hiszpania, Rumunia, Rosja, w Ameryce 

Południowej: Argentyna, Brazylia, Chile, Peru, Kolumbia, Paragwaj, Urugwaj,
w Ameryce 
Północnej: Kanada, Stany Zjednoczone, w Azji: Kazachstan, Chiny, Tajlandia, a także Arabia Saudyjska.

Wiropłatowiec jest bardzo bezpiecznym statkiem powietrznym ze względu na loty w autorotacji. Wyposażony jest w wirnik nośny i śmigło napędowe pchające. Wirnik nie jest napędzany silnikiem, lecz obraca się dzięki autorotacji, powstającej w wyniku postępowego ruchu (wywoływanego śmigłem) wiropłata względem powietrza.
   

Lekkie wiropłatowce mogą przemieszczać się na pułapie 2 km nad ziemią, uzyskują zasięg do 800 km. Do wystartowania potrzebują krótkiego pasa startowego, choćby trawiastego o długości 100-150 metrów. Natomiast do wylądowania wystarcza pas o długości 50 metrów.
 
Wiropłatowce produkowane i rozwijane są już od ponad 40 lat. Poddawane są najcięższym próbom wytrzymałościowym nawet przy obciążeniu 3 ton - i ich konstrukcja wytrzymuje nawet takie obciążenie, znacznie przekraczające rzeczywiste potrzeby. Dla inżynierów i specjalistów, nieustannie doskonalących konstrukcje kolejnych wersji wiropłatowców oczywistym priorytetem jest bezpieczeństwo użytkowników. Przed kilkoma miesiącami w Polsce awarii uległ taki pojazd, ale bezpiecznie został sprowadzony przez pilota do lądowania, co świadczy o niezawodności konstrukcji i bezpieczeństwie użytkowania nawet w sytuacjach wykraczających poza rutynowy przebieg lotu.

 
Do pilotażu wiropłatowca wystarczy mieć ukończone 16 lat oraz posiadać świadectwo kwalifikacji, czyli ukończony kurs składający się z części teoretycznej w wymiarze 30 godzin oraz praktycznego pilotowania w wymiarze minimum 25 godzin. Czas trwania całego kursu zależy od indywidualnego zaangażowania kandydata na pilota, trwa minimum około 2 miesiące. 
 
(mj)
 

Lista komentarzy

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Nick:
Treść:
Przepisz kod:
REKLAMA