Włoskie lotniska LUGANO i AOSTA będą wzorem dla portu lotniczego, który ma powstać na bazie aeroklubu w Nowym Targu. Modelowe lotniska zachwyciły przedstawicieli samorządu małopolskiego oraz Aeroklubu Nowy Targ i Aeroklubu Polskiego, którzy wizytowali europejskie regionalne lotniska.
Polska i Małopolska delegacja regionalna wróciła z zagranicznych wojaży ze sporym bagażem doświadczeń. Dwa Włoskie lotniska Aosta i Lugano powstały podobnie jak planowany port lotniczy w Nowym Targu na bazie działających aeroklubów. Przygotowując się do procesu inwestycyjnego na nowotarskim lotnisku delegacja chętnie korzystała z rad i porad Włochów, którzy na granicy włosko-szwajcarskiej i po południowej stronie Alp z sukcesem przekształcili obiekty sportowe w komunikacyjne i z powodzeniem obsługują mały ruch pasażerski.
Według doświadczeń prezesa lotniska w LUGANO Allesandro Sozzi przy planowaniu inwestycji „ chodzi o skrojenie garnituru na miarę”. Niezbędne są zatem analizy rynkowe , aby dostosować obiekt do realnych potrzeb. Ważne jest stworzenie modelu biznesowego lotniska z dokładnym określeniem możliwego ruchu lotniczego dla największej grupy użytkowników.
Lotnisko Lugano koncertuje się na obsłudze połączeń :regionalnych średnimi samolotami, lotów biznesowych i aeroklubowych. Rocznie dokonuje się tutaj 24 tys. operacji, z czego połowę stanowi ruch biznesowy i aeroklubowy. Port lotniczy Lugano obsługuje rocznie 200 tys. pasażerów. Jest własnością spółki. Głównymi udziałowcami są tutaj miasto i region. Traktowane jest jako element rozwoju regionalnego i jego promocja.
Własnością samorządu jest również drugie włoskie lotnisko AOSTA. W tej chwili ten mały port lotniczy znajduje się w końcowej fazie modernizacji, którą prowadzi się tutaj od 2010 roku w celu dostosowania lotniska do wymagań ruchu turystycznego nasilającego się szczególnie w sezonie zimowym. Zgodnie z nowymi priorytetami lotnisko koncentrować się będzie przede wszystkim na obsłudze ruchu czarterowego w zimie , a także jeszcze zawieszonego regionalnego połączenia z Rzymem.
Przy lotnisku Aosta działa jeden z największych włoskich aeroklubów, specjalizujący się przede wszystkim w lotach samolotowych, szybowcowych i falowych. Symbioza portu lotniczego i Aeroklubu zdaniem Włochów przebiega bezkolizyjnie.
Port lotniczy Aosta właśnie kończy swoje dostosowanie do potrzeb rynkowych. Po zakończeniu robót zyska przedłużony pas, a przede wszystkim niewielki terminal pozwalający na lepszą obsługę pasażerów. Zauważyć tez należy, że według danych szacunkowych tereny wokół lotniska Aosta determinuje turystyka zimowa stanowiąca aż 30% dochodów regionu.
Polska delegacja regionu małopolska z Marszałkiem Województwa Małopolskiego Markiem Sową i Wicemarszałkiem Romanem Ciepielą na czele wizytując europejskie lotniska miała za zadanie skonfrontować nowotarskie doświadczenia z praktyką.
Interesów Nowego Targu pilnować mieli wchodzący w skład delegacji wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski i prezes Aeroklubu Nowy Targ Paweł Kos wspierani doświadczenie Aeroklubu Polskiego w osobie dyrektora ds. regulacji prawnych Piotra Kasprzyka.
Zabiegi Nowego Targu w sprawie otwarcia na bazie aeroklubu lotniska na razie są w fazie mówienia o marzeniach. Dotąd nie zapadła w tej materii żadna wiążąca decyzja. Jedynym poważnym krokiem jest zaznaczenie w planach rozwoju miasta faktu, że w tej części miasta powstanie kiedyś lotnisko obsługujące ruch pasażerski. Od ponad 15 lat mówi się o tzw. taksówkach powietrznych, które obsługiwałyby pasażerów, biznesmenów i turystów. Nadal jednak sam plan rozwoju i ewentualnej budowy nie jest w fazie żadnych decyzji, a kolejne wizytacje nie niosą za sobą konkretnych rozwiązań.
Urszula Starzyk
źródło UM
zdjęcia UM
pp12