BEZPŁATNIE ORGANIZUJEMY PROMOCJĘ FIRM KAŻDEJ BRANŻY, STOWARZYSZEŃ, ARTYSTÓW - inkubator@portalpolski.pl

Port lotniczy Nowy Targ - Port lotniczy Aosta - Port lotniczy Lugano

09.10.2012 / czytano: 5948 razy



Włoskie lotniska LUGANO i AOSTA będą wzorem dla portu lotniczego, który ma powstać na bazie aeroklubu w Nowym Targu. Modelowe lotniska zachwyciły przedstawicieli samorządu małopolskiego oraz Aeroklubu Nowy Targ i Aeroklubu Polskiego, którzy wizytowali europejskie regionalne lotniska.

REKLAMA



 

Polska i Małopolska  delegacja regionalna wróciła z zagranicznych wojaży ze sporym bagażem doświadczeń. Dwa Włoskie lotniska Aosta i Lugano powstały podobnie jak planowany port lotniczy w Nowym Targu na bazie działających aeroklubów. Przygotowując się do procesu inwestycyjnego na nowotarskim lotnisku delegacja chętnie korzystała z rad i porad Włochów, którzy na granicy włosko-szwajcarskiej i po południowej stronie Alp z sukcesem przekształcili obiekty sportowe w komunikacyjne i z powodzeniem obsługują mały ruch pasażerski.


Według doświadczeń prezesa lotniska w LUGANO Allesandro Sozzi  przy planowaniu inwestycji „ chodzi o skrojenie garnituru na miarę”. Niezbędne są zatem analizy rynkowe , aby dostosować obiekt do realnych potrzeb. Ważne jest stworzenie modelu biznesowego lotniska z dokładnym określeniem możliwego ruchu lotniczego dla największej grupy użytkowników.

Lotnisko Lugano koncertuje się na obsłudze połączeń :regionalnych średnimi samolotami, lotów biznesowych i aeroklubowych. Rocznie dokonuje się tutaj 24 tys. operacji, z czego połowę stanowi ruch biznesowy i aeroklubowy. Port lotniczy Lugano obsługuje rocznie 200 tys. pasażerów. Jest własnością spółki. Głównymi udziałowcami są tutaj miasto i region. Traktowane jest jako element rozwoju regionalnego i jego promocja.

Własnością samorządu jest również  drugie włoskie lotnisko AOSTA. W tej chwili ten mały port lotniczy znajduje się w końcowej fazie modernizacji, którą prowadzi się tutaj od 2010 roku w celu dostosowania lotniska do wymagań ruchu turystycznego nasilającego się szczególnie w sezonie zimowym. Zgodnie z nowymi priorytetami lotnisko koncentrować się będzie przede wszystkim na obsłudze ruchu czarterowego w zimie , a także  jeszcze zawieszonego regionalnego połączenia z Rzymem.
Przy lotnisku Aosta działa jeden z największych włoskich aeroklubów, specjalizujący się przede wszystkim w lotach samolotowych, szybowcowych i falowych. Symbioza portu lotniczego i Aeroklubu zdaniem Włochów przebiega bezkolizyjnie.

Port lotniczy Aosta właśnie kończy swoje dostosowanie do potrzeb rynkowych. Po zakończeniu robót zyska przedłużony pas, a przede wszystkim niewielki terminal pozwalający na lepszą obsługę pasażerów. Zauważyć tez należy, że według danych szacunkowych tereny wokół lotniska Aosta determinuje turystyka zimowa stanowiąca aż 30% dochodów regionu.

Polska delegacja regionu małopolska z Marszałkiem  Województwa  Małopolskiego Markiem Sową i Wicemarszałkiem Romanem Ciepielą na czele wizytując europejskie lotniska miała za zadanie skonfrontować nowotarskie doświadczenia z praktyką.

Interesów Nowego Targu  pilnować mieli wchodzący w skład delegacji wiceburmistrz Eugeniusz Zajączkowski i prezes Aeroklubu Nowy Targ Paweł Kos wspierani doświadczenie Aeroklubu Polskiego w osobie dyrektora ds. regulacji prawnych  Piotra Kasprzyka.

Zabiegi Nowego Targu w sprawie otwarcia na bazie aeroklubu lotniska na razie są w fazie mówienia o marzeniach. Dotąd nie zapadła w tej materii żadna wiążąca decyzja. Jedynym poważnym krokiem jest zaznaczenie w planach rozwoju miasta faktu, że w tej części miasta powstanie kiedyś lotnisko obsługujące ruch pasażerski. Od ponad 15 lat mówi się o tzw. taksówkach powietrznych, które obsługiwałyby pasażerów, biznesmenów i turystów. Nadal jednak sam plan rozwoju i ewentualnej budowy nie jest w fazie żadnych decyzji, a kolejne wizytacje nie niosą za sobą konkretnych rozwiązań.
 
 Urszula Starzyk

źródło UM
zdjęcia UM

pp12

Lista komentarzy

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Nick:
Treść:
Przepisz kod:
REKLAMA