Pierwsza wersja Raportu opublikowana została w 2019, czyli zaraz przed światową pandemią. Pięcioletnia perspektywa pozwala zauważyć i wskazać trendy, zapotrzebowanie na zawsze aktualne informacje. Bez wątpienia rewolucja komunikacyjna sięgnęła również szczebla lokalnego. Jako społeczeństwo jesteśmy bardziej online, wiele spraw załatwiamy w aplikacjach mobilnych czy na stronach internetowych.
Na początku 2024 zmieniło się również prawodawstwo regulujące wysyłki SMS do mieszkańców prowadzone przez urzędy i podmioty publiczne. Digitalizacja stosunków urząd-mieszkaniec jest coraz bardziej dostrzegalną potrzebą w warunkach powszechnego użytkowania nowoczesnych internetowych technologii komunikacyjnych, służących szybkiej i sprawnej komunikacji instytucji publicznych oraz samorządów z mieszkańcami.
Raport podsumowujący rok 2024 wskazuje, że zdecydowana większość ankietowanych (aż 89%) pozytywnie ocenia wysyłanie wiadomości tekstowych sms z urzędu przez polskie instytucje publiczne. 67% deklaruje, że ich urząd wykorzystuje kanał SMS do komunikacji z mieszkańcami. Z powiadomień SMS od urzędu korzysta 62% mieszkańców.
Aż 82% deklaruje chęć otrzymywania takich informacji, gdyby usługa była dostępna. Do najważniejszych kategorii wiadomości należą: powiadomienia urzędowe (78%), ostrzeżenia i alerty (77%) oraz podatki i płatności (58%). Co trzeci jest gotowy otrzymywać SMS-y od urzędu kilka razy w tygodniu.
- Wymiana informacji to podstawa funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa – podkreśla
Paweł Witoszek, specjalista znanej platformy usług Urząd SMS. - Tyczy się to zarówno jednostek, rodzin czy mieszkańców wsi, miast i wielkich aglomeracji. To, czy wiadomość pochodzi z pierwszego, sprawdzonego źródła może przesądzić o jej zasięgu i skuteczności odczytaniu i zrozumieniu przez zamierzonych odbiorców. Jak udowadniają przeprowadzone przez nas badania, wiadomości tekstowe wysyłane do mieszkańców przez urzędy są właśnie takim narzędziem.
Przyjrzyjmy się, jakie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców Polski względem wiadomości tekstowych wysyłanych przez instytucje publiczne i urzędy. Na pytanie: jakie rodzaje treści chcieliby otrzymywać respondenci ankiety w ramach powiadomień SMS od urzędu wskazywano największą potrzebę (aż ok. 77 i 78 procent respondentów) uzyskiwania informacji SMS o różnych sprawach urzędowych - powiadomienia, przypomnienia, wskazywanie terminów dokonywania czynności urzędowych, odbiór dokumentów oraz różnego rodzaju ostrzeżenia i alerty - smog, pogoda, niebezpieczne zdarzenia.
Nieco mniejsze zainteresowanie wzbudza temat najbardziej przez nas wszystkich nielubiany – podatki i płatności - zmiany i zaległości – ok. 58 proc. respondentów oraz podobny procent deklaruje chęć uzyskiwania wiadomości urzędowych - sms korki, sms śmieci, sms utrudnienia, powiadomienia sms, czyli aktualne wiadomości SMS o korkach na drogach i ulicach miast, o remontach ulic i dróg, o zmianach w funkcjonowaniu transportu miejskiego.
Ok. 44 proc. respondentów chce otrzymywać drogą SMS informacje o lokalnych wydarzeniach kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych.
Ok. 38 proc. respondentów jest zainteresowanych także informacjami o lokalnych inicjatywach społecznych, także informacjami dotyczącymi badań profilaktycznych i innymi z zakresu ochrony zdrowia oraz odnoszącymi się do problematyki edukacji oraz informacjami na temat planowania i wykorzystania budżetów obywatelskich.
Ponadto ok. 30 proc. respondentów deklaruje chęć otrzymywania przypomnień harmonogramów segregacji i wywozu śmieci.
Na pytanie: jak oceniasz wiadomości SMS wysyłane przez instytucje publiczne np. e-recepty, alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i inne powiadomienia urzędowe, np. informacje o odbiorze dokumentów? - udzielane były odpowiedzi: pozytywnie aż 48 proc. i raczej pozytywnie także wysoki poziom aż 41 proc., co sumuje się do ok. 89 proc. A tylko ok. 2 proc. respondentów wypowiedziało się w tej sprawie negatywnie lub raczej negatywnie. Odpowiedzi: nie mam zdania zaznaczyło 8,7 proc. respondentów.
Cały świat w zasięgu wiadomości SMSAPI sms dla urzędów
Masowa wysyłka wiadomości SMS
Proste API, panel klienta i gotowe integracje
Jak mieszkańcy Polski oceniają komunikację SMS prowadzoną przez instytucje publiczne?
Czy mieszkańcy korzystają z powiadomień SMS wysyłanych przez urzędy?
O czym mieszkańcy chcą być informowani?
Jak często mieszkańcy chcą otrzymywać SMS od urzędów?
Materiał zewnętrzny.