BEZPŁATNIE ORGANIZUJEMY PROMOCJĘ FIRM KAŻDEJ BRANŻY, STOWARZYSZEŃ, ARTYSTÓW - inkubator@portalpolski.pl

Zaskakująco pozytywne wyniki Raportu 2024 dotyczącego komunikacji SMS instytucji publicznych z mieszkańcami

08.01.2025 / czytano: 254 razy


    Raport 2024: Komunikacja SMS instytucji publicznych
z mieszkańcami to już druga edycja raportu SMSAPI, badającego oczekiwania i potrzeby mieszkańców Polski względem komunikacji z urzędami i instytucjami publicznymi.

Powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział 1007 mieszkańców Polski powyżej 18. roku życia.

Badanie zostało przeprowadzone 1 sierpnia 2024
metodą CAWI w panelu SurvGo.

REKLAMA



Pierwsza wersja Raportu opublikowana została w 2019, czyli zaraz przed światową pandemią. Pięcioletnia perspektywa pozwala zauważyć i wskazać trendy, zapotrzebowanie na zawsze aktualne informacje. Bez wątpienia rewolucja komunikacyjna sięgnęła również szczebla lokalnego. Jako społeczeństwo jesteśmy bardziej online, wiele spraw załatwiamy w aplikacjach mobilnych czy na stronach internetowych.
  
Na początku 2024 zmieniło się również prawodawstwo regulujące wysyłki SMS do mieszkańców prowadzone przez urzędy i podmioty publiczne. Digitalizacja stosunków urząd-mieszkaniec jest coraz bardziej dostrzegalną potrzebą w warunkach powszechnego użytkowania nowoczesnych internetowych technologii komunikacyjnych, służących szybkiej i sprawnej komunikacji instytucji publicznych oraz samorządów z mieszkańcami.
 
Raport podsumowujący rok 2024 wskazuje, że zdecydowana większość ankietowanych (aż 89%) pozytywnie ocenia wysyłanie wiadomości tekstowych sms z urzędu przez polskie instytucje publiczne. 67% deklaruje, że ich urząd wykorzystuje kanał SMS do komunikacji z mieszkańcami. Z powiadomień SMS od urzędu korzysta 62% mieszkańców.
 
Aż 82% deklaruje chęć otrzymywania takich informacji, gdyby usługa była dostępna. Do najważniejszych kategorii wiadomości należą: powiadomienia urzędowe (78%), ostrzeżenia i alerty (77%) oraz podatki i płatności (58%).  Co trzeci jest gotowy otrzymywać SMS-y od urzędu kilka razy w tygodniu. 
 
- Wymiana informacji to podstawa funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa – podkreśla Paweł Witoszek, specjalista znanej platformy usług Urząd SMS. - Tyczy się to zarówno jednostek, rodzin czy mieszkańców wsi, miast i wielkich aglomeracji. To, czy wiadomość pochodzi z pierwszego, sprawdzonego źródła może przesądzić o jej zasięgu i skuteczności odczytaniu i zrozumieniu przez zamierzonych odbiorców. Jak udowadniają przeprowadzone przez nas badania, wiadomości tekstowe wysyłane do mieszkańców przez urzędy są właśnie takim narzędziem. 
 
Przyjrzyjmy się, jakie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców Polski względem wiadomości tekstowych wysyłanych przez instytucje publiczne i urzędy. Na pytanie: jakie rodzaje treści chcieliby otrzymywać respondenci ankiety w ramach powiadomień SMS od urzędu wskazywano największą potrzebę (aż ok. 77 i 78 procent respondentów)  uzyskiwania informacji SMS o różnych sprawach urzędowych - powiadomienia, przypomnienia, wskazywanie terminów dokonywania czynności urzędowych, odbiór dokumentów oraz różnego rodzaju ostrzeżenia i alerty - smog, pogoda, niebezpieczne zdarzenia.
 
Nieco mniejsze zainteresowanie wzbudza temat najbardziej przez nas wszystkich nielubiany – podatki i płatności - zmiany i zaległości – ok. 58 proc. respondentów oraz podobny procent deklaruje chęć uzyskiwania wiadomości urzędowych - sms korki, sms śmieci, sms utrudnienia, powiadomienia sms, czyli aktualne wiadomości SMS o korkach na drogach i ulicach miast, o remontach ulic i dróg, o zmianach w funkcjonowaniu transportu miejskiego.
 
Ok. 44 proc. respondentów chce otrzymywać drogą SMS informacje o lokalnych wydarzeniach kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych.
 
Ok. 38 proc. respondentów jest zainteresowanych także informacjami o lokalnych inicjatywach społecznych, także informacjami dotyczącymi badań profilaktycznych i innymi z zakresu ochrony zdrowia oraz odnoszącymi się do problematyki edukacji oraz informacjami na temat planowania i wykorzystania budżetów obywatelskich.
 
Ponadto ok. 30 proc. respondentów deklaruje chęć otrzymywania przypomnień harmonogramów segregacji i wywozu śmieci.
 
Na pytanie: jak oceniasz wiadomości SMS wysyłane przez instytucje publiczne np. e-recepty, alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i inne powiadomienia urzędowe, np. informacje o odbiorze dokumentów?  - udzielane były odpowiedzi:  pozytywnie aż 48 proc.  i raczej pozytywnie także wysoki poziom aż 41 proc., co sumuje się do ok. 89 proc. A tylko ok. 2 proc. respondentów wypowiedziało się w tej sprawie negatywnie lub raczej negatywnie. Odpowiedzi: nie mam zdania zaznaczyło 8,7 proc. respondentów.
 
Cały świat w zasięgu wiadomości SMSAPI sms dla urzędów
– na stronach https://www.smsapi.pl/
 
Masowa wysyłka wiadomości SMS
 
Proste API, panel klienta i gotowe integracje
 
 
Komunikacja SMS instytucji publicznych - na stronie  https://urzadsms.pl/raport/ 
 eksponowana jest pełna treść Raportu 2024, z informacjami:
 
Jak mieszkańcy Polski oceniają komunikację SMS prowadzoną przez instytucje publiczne?
 
Czy mieszkańcy korzystają z powiadomień SMS wysyłanych przez urzędy?
 
O czym mieszkańcy chcą być informowani?
 
Jak często mieszkańcy chcą otrzymywać SMS od urzędów?
 







Materiał zewnętrzny.

Lista komentarzy

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Nick:
Treść:
Przepisz kod:
REKLAMA